Tavoite:
Etsiä kauppias Aulis Happoselle konkreettisia työkaluja myynnin johtamiseen sekä hitraten ja keskiostoksen parantamiseen.
Mitä tehtiin:
Kehityksen kohteeksi poimittiin keskeisimmät tunnusluvut myynnin johtamisen tueksi ja asetettiin tavoitteet sekä valittiin mittarit. Tavoitteiden toteutumista seurattiin vielä kuukausi yhdessä. Lisäksi henkilökunnalle räätälöitiin toimintaa tukeva valmennus.
Asiakkaan näkemys valmennuksesta:
Aulis Happonen
”Virpi kävi kaupassamme heinäkuussa ja jututti henkilökuntaa siitä, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Hän myös haastatteli kauppakeskuksen käytävillä asiakkaita. Sovittiin valmennuspäivä ja sen ohjelma. Virpi antoi myös ennakkotehtäviä kauppiaalle ja myyjille. Aiemmin olin seurannut hitratea enemmän satunnaisesti, esim. pari kertaa kuukaudessa. Keskiostoskin oli vain luku muiden joukossa. Nyt aloin seurata kaupan hitratea ja keskiostosta ihan päivittäin ja myyjien kanssa alettiin pohtia syvällisemmin, miksi hitrate ei ole sillä tasolla kuin pitäisi olla. Virpin kanssa juteltiin aina maanantaisin menneen viikon tilanteesta, missä onnistuttiin, missä ei, ja mitä olisi ehkä voinut tehdä toisin. Virpi oli jo Kookenkä-kauppiaana luottamuskauppias, joka sparrasi kollegoja. Hänellä on hyvä näkemys ja kokemus miten yritys saadaan menestymään. Hänellähän on aiempaa kokemusta myös koulutuspuolelta — aikanaan arvostetusta K‑instituutista. Virpin on helppo sukeltaa kokemuksensa perusteella vähittäiskaupan ongelmiin. Tältä pohjalta uskallan suositella Virpin valmennusta muillekin. Meidän kauppamme hitrate on noussut jo nyt 2%-yksikköä ja keskiostos viime vuoteen verrattuna muutaman euron! Ja homma jatkuu…”